PROPOSITION OF A METHODOLOGY FOR MAPPING AND MODELING PROCESSES FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Auteurs-es

  • Fernando Rufino de Barros FUCAPE Business School http://orcid.org/0000-0002-6204-8873
  • Julianna Cunha Paes Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Natacha Rohen Christo Garnier Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)
  • Rodrigo Tavares Nogueira Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) http://orcid.org/0000-0001-7143-5798
  • Alline Sardinha Cordeiro Morais Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense

DOI :

https://doi.org/10.22408/reva8020231443e-8098

Résumé

This article aims to present the development of a methodology, and its artifacts, for the application of the Business Process Management (BPM) approach within the administrative unit of the Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense. The work proposal is to identify, prioritize and model processes "as is", guiding decision making and facilitating communication and cooperation, serving as a link between organizational strategies and the daily activities performed by the institution's servers. To achieve the proposed objective, action-research was adopted, carried out between 2019 and 2020, and a structure was built based on the BPM cycle, with the adapted use of the GUT matrix, 5W1H technique, Business Process Management Notation, Tangible Business Process Management, and Bizagi Modeler software. As a contribution, a methodology of great relevance was defined for its easy adaptation to institutional needs, proving to be applicable to other public educational institutions. The study innovated by presenting the set of instruments used and validated in the different sectors of the Rectory of IFFluminense, regardless of their purpose or organization.

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Bibliographies de l'auteur-e

Fernando Rufino de Barros, FUCAPE Business School

Doutorando em Ciências Contábeis e Administração, com Área de Concentração em Administração Estratégica e Finanças, pela FUCAPE Business School, Mestre em Administração pelo Centro Universitário Unihorizontes, Pós-Graduado em Gestão Pública pela Universidade Cândido Mendes e em Administração Estratégica pela Universidade Estácio de Sá, Bacharel em Administração e Tecnólogo em Processos Gerenciais pela Universidade Estácio de Sá. Administrador no Instituto Federal Fluminense, vinculado à Diretoria de Desenvolvimento Institucional, exercendo atividades de apoio nas áreas de Desenvolvimento e Planejamento Estratégico; Gestão de Riscos e Integridade; Governança Pública; e Gestão de Processos e Projetos estratégicos. 

Julianna Cunha Paes, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Graduada em Engenharia de Produção pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). 

Natacha Rohen Christo Garnier, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Graduada em Engenharia de Produção pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF).

Rodrigo Tavares Nogueira, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Graduado em Engenharia Metalúrgica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1975), mestrado em Engenharia de Produção pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1978) e doutorado em Ciências de Engenharia / Engenharia de Produção pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2002). Atualmente é professor associado da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro. 

Alline Sardinha Cordeiro Morais, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense

Doutora em Engenharia e Ciência dos Materiais pela UENF - Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2013) na área de materiais e meio ambiente. Mestre em Engenharia de Produção pela UENF (2009) na área de qualidade em serviços. Possui graduação em Engenharia de Produção pela UFV - Universidade Federal de Viçosa (2005). Atuou como professora do curso de Engenharia de Produção na Universidade Iguaçu (UNIG) e nos Institutos Superiores de Ensino do CENSA (ISECENSA). Atualmente é professora efetiva do Instituto Federal Fluminense (IFF), lotada no Campus Campos Centro. Tem experiência nas áreas de Incorporação de Resíduos em Cerâmica Vermelha, Gestão da Qualidade, Empreendedorismo e Gestão Estratégica e Indicadores de Desenvolvimento Institucional. Atuou como Diretora Administrativa da Incubadora de Base Tecnológica Tec Campos. Foi Diretora de Planejamento Estratégico do IFF, entre 2017 e 2020.

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Publié-e

2023-11-22

Numéro

Rubrique

Fluxo Contínuo (Art. Originais/Revisão)